Blog Cik Siti

Stories: Erti Sebuah ''Kehilangan'' Episod 2

sambungannya.....

Assalamualaikum.......maaf kepada para pembaca cerita saya kerana mengambil masa menunggu cerita selanjutnya....

Di usia belasan tahun, seorang remaja hanya tinggal berdua dengan seorang insan mulia yang sanggup mengambilnya sebagai anak angkat di sebuah rumah besar... Remaja tersebut di beri nama ''Siti'', insan itu pula di panggil ''Che Mah''. Apa yang menyedihkan ialah, Che Mah ini lumpuh anggota badan, tidak berdaya untuk berjalan dengan sendiri, memerlukan pertolongan seseorang... Kehadiran remaja yang tidak mengenal lagi erti hidup telah banyak membantunya... di saat dia amat memerlukan pertolongan dan juga teman seperbualan....

Imbas semula pertemuan pertama antara Che Mah dan Siti, sebenarnya Siti merupakan rakan sekolah kepada anak sedara nya... Siti bertandang ke rumah Che Mah kerana ingin mengulangkaji pelajaran bersama anak sedaranya.. Setibanya di rumah itu, Siti melihat Che Mah dengan penuh rasa simpati..
Dialog pertemuan pertama Che Mah dan Siti:
Che Mah: Kamu ni anak siapa? Anak Harun ker?
Siti: Ya, saya anak dia laa...
Che Mah: [terus mengajaknya] Kamu nak duduk umah Che Mah tak? Kat sini macam-macam ada.. Kamu nak apa kamu cakap.
Siti: [tanpa berfikir panjang, mengangguk smbil berkata] Nakk.....

Entah apa yang membuatkan Siti menganggukkan kepalanya tanpa berfikir panjang...Mungkin simpati?? Mungkin kekayaan yang dimiliki Che Mah?? Atau mungkin sebab apa?? Alaaa.... Siti yang umur macam tu tidak tahu apa-apa lagi kan...apa yang difikirkan kita tak dapat mengagaknya... Lagipun mungkin juga sebab kesempitan hidup keluarganya.....Siapa tahu nasibnya akan berubah... Semuanya ada kemungkinan...

Tidak lama selepas itu, Siti pulang ke rumah dan menceritakan segalanya kepada emaknya...emaknaya hanya tersenyum...Setelah itu Siti memberitahu keputusan emaknya keputusan untuk tinggal bersama Che Mah..Emaknya hanya mengiyakan....

Keesokkan harinya...selepas pulang dari sekolah...Siti dengan penuh semangat mengemas pakaian dan mengajak emaknya menghantar ke rumah Che Mah.... Malangnya...Hujan tiba-tiba turun dengan lebat...Siti sangat kecewa....Entah apa yang menarik Siti untuk tinggal bersama Che Mah, sedangkn dia masih beribu berbapa, kawan-kawn sepermainan, adik beradik...Dia langsung tidak terfikir apa akan berlaku bila dia hanya akan tinggal berdua dengan Che Mah....

Bila difikirkan, mungkin juga kesempitan hidup keluarga Siti mendesak hati kecilnya untuk membuat keputusan sebegitu...Bayangkan laa...di rumah Siti tiada TV untuk di tonton, tiada lagi mesin basuh untuk di gunakan, tiada lagi kipas untuk menyejukkan, yang ada hanya basikal tua dan radio buruk untuk di dengarkan...Hanya yang ada juga sebuah padang ragut....Rumahnya berada di pinggir kawasan padang ragut..berhampiran tali air, berhampiran juga dengan sungai iaitu tempatnya bermandi manda besama kawan dan adik beradiknya...Dirumahnya menggunakan air perigi sebagai punca air untuk kehidupan seharian... Berbeza pula dengan rumah Che Mah, segalanya telah tersedia...Kemudahan yang lengkap...keselesaan...makanan yang enak-enak....segalanya di perolehi dengan mudah....

Hanya sekadar gambaran rumah Siti...
Hanya sekadar gambaran rumah Che Mah...

Nak tahu lagi apa yang berlaku...tunggu pulak sambungannya....terima kasih...:)

9 Sedang Bercerita:

Tihara Best Blogger TipsReply itBest Blogger Templates said...

alamak T, taip la panjang sikit, baru sedap nak baca..nt akk gtaw kawan akak ..dia pn nk tahu sambungan dia :)

Tentang Kita Ajer Best Blogger TipsReply itBest Blogger Templates said...

hehehehe..dah panjang dh bg sya tuh...hehehehhee....saba3....

eita Best Blogger TipsReply itBest Blogger Templates said...

Alaaaaa..skmo tulis pendek...pent blik keje x hlg lg ni..singgah bce dulu...

Tentang Kita Ajer Best Blogger TipsReply itBest Blogger Templates said...

ok3...hehehhehee...bkn per...ni pun bz kjer...ingat x nak post agi...nanti sy akn cepat2 publish, episod akhir dalm smngu jer lagi...citer yg pnjang ni, sy akn pendekkan skit, bkn aper, tkut2 pembaca bosan jer....or tkut sy merapu entah pe2 lak...

Cik Nur Best Blogger TipsReply itBest Blogger Templates said...

aik..bersambung lagi...?
mana smbungan bahagian 3 pula...??

Cik Nur Best Blogger TipsReply itBest Blogger Templates said...

mana sambungannya ni..?
ingatkan de publish smbungan citer ni..tapi xde..huhuhuh

eita Best Blogger TipsReply itBest Blogger Templates said...

bila lah nak sambung ni jenuh nunggu...

Cik Siti Best Blogger TipsReply itBest Blogger Templates said...

sabo3...hehehhehe

9n0L4 Best Blogger TipsReply itBest Blogger Templates said...

sume org duk tunggu sambungan ni. hehe.

 
This Template Was Made & Design With Love By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.