Blog Cik Siti

Recipes : Sambal Totok Johor


✿ Assalamualaikum..Salam Sejahtera Dari Cik Siti ✿

Bahan-bahan ( Bergantung )
  • 1 Bawang Merah Besar * potong
  • 4 - 5 Cili Padi * potong sedikit sahaja supaya tak meletup
  • Ikan Bilis
  • Garam Secukup Rasa
  • Ajinamoto Secukup Rasa
  • Minyak Untuk Mengoreng

Cara-cara

  • Panaskan minyak terlebih dahulu .
  • Kemudian apabila minyak sudah panas , letakkan bawang yang telah dipotong , cili padi yang di potong sedikit dan ikan bilis .

NOTE : Ikan bilis boleh letak banyak atau pun sikit , ikut kepada berapa banyak bawang . Tapi kalau korang suka bawang lebih letak lebih , kalau suka ikan bilis , letak lebih . Kalau suka pedas letak lebih

  • Goreng sehingga bawang layu atau nampak sedikit perang kemudian angkat dan toskan
  • Masukkan kesemua bahan yang telah digoreng ke dalam Batu Lesung , jangan lupa letak garam dan juga ajinamoto *tak nak letak pun takpe if tak suka . Tumbuk sehingga lumat , nak kurang lumat pun tak apa .

NOTE : Boleh makan dengan nasi sahaja , sup , magie , makan begitu sahaja dan lain lain . Selamat mencuba . Jangan lupa dah try nanti upload laa gambar . Kita nak tengok hasilnya .

2 Sedang Bercerita:

Cik Puan Izan❤ Best Blogger TipsReply itBest Blogger Templates said...

sedapnyaa... dah lah tgh lapar ni...huhu... resepi ni seakan sambal geledek...cuma tambah telur jer..

pokok redup Best Blogger TipsReply itBest Blogger Templates said...

sedapnya sambal nie...makan dengan nasi panas mesti lagi terangkat..cik siti buat saya lapar...
btw kalau selalu kita buat tak masak pun terus jerk tumbuk...huhuhu...baru kita tahu sambal nie dipanggil sambal totok..

 
This Template Was Made & Design With Love By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.